De kunst om negatieve gedachten om te buigen!

June 13, 2017

 

Buddha heeft de menselijke denkgeest omschreven als gevuld met continu krijsende, babbelende en heen en weer slingerende apen. Er gebeurt ook zoveel in ons leven en het is daarom begrijpelijk dat wij in de ban kunnen raken van onze gedachten. Angst gecombineerd met allerlei doemscenario’s en mogelijke dingen die fout kunnen gaan, is de allesoverheersende “aap” in onze denkgeest. Of deze gedachten nu waar zijn of niet. Hoe meer je probeert ze te negeren hoe luider ze lijken te worden en hoe meer grip deze gedachten op je lijken te krijgen.

Angst heft een specifiek doel: bescherming. Omdat dit een primaire instinct is, neemt angst jou gedachten volledig in beslag als we er geen vat op krijgen. Dit leidt weer tot steeds terugkerende  negatieve gedachten die steeds meer en meer vat op ons kunnen krijgen. Enkele steeds terugkerende negatieve gedachten zijn:

  • Ik ben niet goed genoeg

  • Ik ben bang om te falen

  • Ik zal nooit voldoende geld hebben

Wanneer het ons niet lukt om deze steeds terugkerende gedachten en de daarbij behorende emoties onder controle te krijgen, dan zullen deze gedachten uiteindelijk zeer hardnekkig worden en een diepe overtuiging worden. Het dringt door in je bewustzijn en je zult er ook naar handelen. Dit kan leiden tot verscheidene gevolgen zoals:

  • Depressiviteit

  • Een staat van angsttoestand

  • Boosheid en of verbitterdheid

  • Schuldgevoelens

Je  kunt je dan niet meer voorstellen dat jij je anders zou kunnen voelen. Elke staat van zijn, zoals hierboven genoemd, kan voor jou voelen als een normale staat van zijn. Dit hoeft absoluut niet zo te zijn. Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen.

 

Uit onderzoek is gebleken dat de maakbaarheid van onze ingenieuze hersenen - wat inhoudt dat onze hersenen in staat zijn om nieuwe synaptische verbindingen te vormen en te reorganiseren ten gevolge van ervaringen- toeneemt naarmate men ouder wordt. Dat betekent nieuwe en wellicht betere gedachtepatronen met nieuwe emoties en nieuwe handelingen.

Dit is hoopgevend want dit wetende kan ik mij niet voorstellen dat men een dag langer wacht met het trainen van zichzelf om zijn of haar  negatieve gedachten om te zetten in positieve. Feitelijk worden de neuronen en de zenuwen opnieuw gerangschikt met nieuwe en gelukkig makende overtuigingen en gedachtepatronen met een fijnere en gelukkigere staat van zijn als gevolg daarvan. Deze omzetting duurt net zo lang en kost net zoveel energie als het gekost heeft om de negatieve overtuigingen te creëren. Begin er daarom meteen mee.

 

Positieve actie vereist!

 

Bijna iedereen weet hoe het gaat met onkruid. Je moet er bovenop zitten om te zorgen dat het niet de overhand krijgt en niet de planten die je wel wilt hebben verdrijft. In dit geval wil je dat je positieve gedachten zich gedragen als onkruid en alle negatieve gedachten en overtuigingen uit de weg ruimt.

Vraag jezelf, om te beginnen:

  • Welke dingen doe ik heel graag? Bij welke dingen voel ik mij heel gelukkig wanneer ik dat aan het doen ben?

  • Bij welke mensen voel ik mij gelukkig en blij?

Eenmaal helder en duidelijk wat jou blij en gelukkig maakt, is het zaak om nu te besluiten om je er bewust op te gaan storten om die dingen te gaan doen en die plannen te maken waarbij deze positiviteit en blijheid een hoofdonderdeel van worden.

Enkele dingen die helpen om positieve gedachten, overtuigingen en gedrag te ontwikkelen:

  • Oefen dankbaarheid: het focussen op dankbaarheid maakt dat er meer in je leven zal gebeuren waar je dankbaar voor mag zijn en dus een positief invloed heeft op je leven en je toekomst. Schrijf elke avond 3-5 dingen op waar je op die dag dankbaar voor mag zijn. Mak het niet te moeilijk. Je kan ook gewoon dankbaar zijn om fluitende vogels of om het feit dat je leeft.

  • Verstilling van jezelf. Vechten tegen je gedachten heeft geen zin. Die worden alleen maar hardnekkiger in dat geval. Door te focussen op andere dingen leid jij je aandacht af van de gedachten en train je jezelf de gedachten gewoon te laten zijn en geen vat meer op je te hebben. Dat kan door tijd door te brengen in de natuur. Of door te luisteren naar kalmerende muziek. Mediteren of stil zijn terwijl jij je aandacht vestigt op je ademhaling is ook een zeer doeltreffende manier om de momenten van rustig en vredig voelen steeds vaker en steeds langer te laten duren. Iedereen kan dit bereiken. Je hebt het in je en je hoeft het alleen maar te vinden en te laten groeien.

  • Omring jezelf met positiviteit: Zorg ervoor dat je alleen in situaties komt waar jij je fijn voelt. Het is een kwestie van kiezen of weggaan wanneer het ergens niet fijn voelt. Ga om met die mensen die een positief gevoel geven wanneer je in hun aanwezigheid bent. Ook hier is goede muziek dat bij jou past een goede keuze. Lees de boeken waar jij je goed bij voelt en mijd boeken en films die jou negatieve gedachtestroom alleen maar kunnen voeden.

  • Wees service gericht: kijk hoe jij een eigen bijdrage aan leveren aan het geluk van een ander, van de dieren of aan de aarde. Enkele voorbeelden zijn: help vrijwillig een organisatie die aansluit bij jouw gedachtegoed. Ruim troep op en mopper er niet alleen maar over dat men alles maar zo van zich afgooit. Koop een drankje voor iemand.

 

Wat is de oorzaak?

Onthoud wel dat iets die negatieve houding en of overtuiging ooit heeft veroorzaakt. Dit mag niet worden genegeerd. Om de wortel van jou negatieve staat van zijn te vinden kan tijd kosten en je zou er wellicht voor kunnen kiezen om  een therapeut te raadplegen.

Voor nu;  jij hebt de kracht en de macht om jouw manier van handelen en reageren te veranderen zodat jij effectief wordt in het omgaan met uitdagingen en het oplossen van problemen. In plaats van ertegenaan te blijven hikken kun je nu op dit moment kiezen om betere keuzes te maken die leiden tot een leven waarin jij in je eigen kracht staat en het heft van jouw leven in je eigen handen hebt.

 

Een vleugje zelfspot is nooit weg.

Humor is het beste medicijn, vergeet niet om regelmatig met humor naar jezelf en je daden te kijken. Hoe hard jij je best ook doet, soms kun je zo in beslag genomen zijn door je denkgeest dat het lachwekkend kan zijn wanneer jij ineens door hebt dat je weer vastzit aan die overtuiging waar je juist van af wilt. Lach dan om jezelf en begin gewoon opnieuw. Wees niet te hard voor jezelf.

 

Oefening baart kunst

Jezelf  leren baas te zijn over jouw gevoel van rust, vrede en geluk kost tijd en energie. Je zult toewijding en vastbeslotenheid om verandering voor jezelf teweeg te brengen nodig hebben.

Doe een stap terug en observeer je gedachtepatronen. Je kunt niet iets veranderen wat je niet begrijpt. Probeer op een passieve manier te begrijpen wat jouw gedachtepatroon veroorzaakt. Stel enkele keren per dag jezelf de volgende vragen en noteer de antwoorden:

  • Waar ben ik?

  • Wat ben ik aan het doen?

  • Met wie ben ik?

  • Waarom denk ik dit?

  • Waarom voel ik mij zo?

  • Wat heeft mijn negatieve gedachten eventueel getriggerd?

 

Met behulp van deze vragen kom je achter datgene wat jou uit je balans haalt en word jij je bewust van je negatieve overtuigingen of dingen die aandacht vragen om mee te dealen. Bewustzijn is namelijk nodig om de keuze te kunnen maken om dingen anders te gaan bekijken.

Begrijp ook de les die je geleerd hebt.

 

Er komt een moment waarop jij wellicht een verandering in je denken zult waarnemen. Of je hart voelt alsof het zich opent voor de mogelijkheden van de positieve ontwikkelingen die het resultaat zijn van deze training van jezelf.

Maak notities van je geleerde lessen als volgt:

Negatieve gedachte: Ik ben niet goed genoeg

Geleerde les: Ik heb geleerd hoe ik meer compassie kan tonen.

 

Al snel zul je merken dat je lijst zal groeien. Je zult je steeds beter voelen en meer geluk ervaren dan ooit.

 

Buig je les om in een positieve gevolg!

Buig je lessen tenslotte om in een positieve manier van uitdrukking over jezelf en begin met Ik ben …… Bijvoorbeeld:

Negatieve gedachte: Ik ben niet goed genoeg

Geleerde les: Ik heb geleerd hoe ik meer compassie kan tonen.

Positieve gevolg: Ik gebruik  mijn talenten om anderen het goed in henzelf te zien.

Oefen je hersenen alsof jij  je spieren traint. Met jezelf aanhoudend te trainen zul je definitieve veranderingen met voortdurende positieve impact bereiken. Wees ook niet te hard voor jezelf.  Er zullen momenten zijn waarop jij jezelf betrappen zult terug gevallen te zijn. Lach erom en begin gewoon opnieuw.  Gaandeweg word het steeds minder vaak en uiteindelijk word jouw nieuwe staat van zijn alsof jij nieuwe kleren hebt aangetrokken.

Please reload

Uitgelichte berichten

Hoe en waarom innerlijke rust creëren en vinden?

June 30, 2016

1/1
Please reload

Recente berichten