Wat moet ik doen om mijn gevaarlijke buikvet te verbranden?

October 18, 2016

 

 

Wat moet ik doen om mijn gevaarlijke buikvet te verbranden?

 

Willen wij niet allemaal een platte en strakke buik? Soms wilt het maar niet lukken ondanks alle pogingen ertoe.  Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dat buikvet verbrand en kwijtraak? Wat heeft er invloed op en kan dat wel?

 

Waarom is buikvet gevaarlijk?

Buikvet is onomstotelijk verbonden aan het feit dat de organen in het lichaam met meer vet zijn omhuld dan normaal gesproken omhuld is. Hierdoor kunnen de organen niet meer optimaal functioneren. dat betekent dat de lichaamsprocessen niet meer optimaal verlopen met onbalans als gevolg daarvan. Lichamelijke klachten en ziekte zijn dan het natuurlijk gevolg. Emotionele en mentale blokkades komen daar vanzelfsprekend bij kijken en zo kunnen wij weer in een impasse terechtkomen.  

 

 

Eerst moeten wij weten dat er sprake is van twee soorten vet.
Ons lichaam slaat vetten op twee verschillende manieren op. Ten eerste direct onder de huid van de dijbenen, heupen, billen en de buik. Dit onderhuids vet is het vet dat zichtbaar is en hoe meer je ervan hebt, hoe dikker je bent. De andere manier waarop ons lichaam vet opslaat, is rond de organen zoals het hart, de longen, de maag, de lever. Dit noemen we visceraal vet, ofwel orgaanvet. Dit vet zie je niet en voel je niet, maar is erg ongezond wanneer je er te veel van hebt. Dit viscerale vet werkt als een stootkussentje en beschermt zo onze organen. Echter, wanneer je te veel orgaanvet hebt dan is dat ongezond aangezien visceraal vet ook allerlei verschillende stoffen zoals vetzuren, hormonen, ontstekingseiwitten en eiwitten produceert. Een teveel aan deze stoffen geeft een hoger risico op hoge bloeddruk, verhoogt je cholesterol, geeft een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 en zorgt voor een groter risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Door het teveel aan vet gaan de organen zélf ook minder goed werken. Zoals de lever die een ontgiftende functie heeft en bij de vertering van vetten helpt kan bij teveel aan visceraal vet deze functies minder goed uitoefenen. Een vervette lever ontgift minder goed en produceert ook nog eens te veel van het ongezonde LDL-cholesterol.

 

Hoe ontstaat buikvet
Buikvet kan meerdere oorzaken hebben. Zodra er meer energie (calorieën) binnenkomt dan er wordt verbrandt is de buik bij de meeste mensen een van de eerste plaatsen waar dit wordt opgeslagen als vet. Ook het stresshormoon cortisol heeft een grote invloed op het ontstaan van buikvet.

Hoe raak je van dat buikvet af?
De volgende stappen zullen je helpen om voor altijd af te rekenen met teveel buikvet. En niet te vergeten het daaraan verbonden orgaanvet.

 

Begin met: Het onvermijdelijke bewegen
De eerste stap die je moet nemen is bewegen. Bij intensief sporten wordt het buikvet en orgaanvet het eerst aangesproken om energie te leveren. Vaak wordt gedacht dat je plaatselijk kunt afslanken door een bepaald lichaamsdeel te trainen. Maar plaatselijk afvallen is niet mogelijk. Je kunt met oefeningen wel je spieren versterken waardoor je buik of ander lichaamsdeel dat je traint en er steviger en strakker uitziet. Natuurlijk verbrand je met die oefeningen wel de nodige calorieën, maar die verbrand je niet op één plek. Allerlei soorten buikoefeningen of specifieke buikspieroefeningen en apparaten om de bukspieren te trainen zijn dus niet speciaal nodig om buikvet kwijt te raken. Het maakt niet uit wat je gaat doen, hardlopen, wandelen, fietsen of in de sportschool. Als het kan iets langer dan een half uur per dag.

 

Stap 2: Gezonder eten
Naast bewegen is een regelmatig en stabiel eetpatroon noodzakelijk. Je verbrandt geen buikvet als je niet regelmatig eet. 6 keer per dag iets moeten jaagt de verbranding aan en houdt het op peil. Natuurlijk is het dan zaak om te kiezen voor de juiste voedingsmiddelen. De belangrijkste stap is om minder koolhydraten te gaan eten. Minder en dus niet schrappen uit je dieet want niet alle koolhydraten zijn slecht; de koolhydraten uit fruit en groente zijn absoluut niet verkeerd. Koolhydraten zijn te verdelen in 2 groepen. De complexe koolhydraten, die zitten in fruit, groente, noten, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout. De tweede groep zijn de enkelvoudige koolhydraten, die vind je terug in suiker, (koek, snoep, gebak), chips, witbrood, pasta, witte rijst, aardappelen, frisdrank, bewerkte zuivelproducten en vruchtensappen uit pak. En het zijn de enkelvoudige koolhydraten die je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en zorgen voor meer buikvet. Deze kun je dus beter vermijden.

 

Het advies is om veel van onderstaande producten, die energie kosten om te verbranden en ook weer voldoende  energie opleveren, te eten:

  • Groenten (alle groenten, onbeperkt)

  • Fruit (maximaal twee stuks per dag)

  • Vis (haring, makreel, sardientjes en zalm)

  • Eieren

  • Vlees (vooral biologisch)

  • Noten, pitten, zaden

  • Natuurlijke oliën

  • Gezonde koolhydraten (quinoa, zoete aardappelen en in mindere mate havermout en couscous).

Stap 3: Voldoende slapen
Een ander belangrijk onderdeel is slaap. Dit wordt vaak onderschat, maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die 6 tot 7 uur per nacht slapen, in vijf jaar minder orgaanvet opbouwen dan mensen die minder lang of juist langer slapen. Cortisol, het stresshormoon, is actief bij mannen en vrouwen en wordt door het lichaam aangemaakt als je stress hebt, weinig slaapt of ongezonde voeding eet.

Onderzoekers hebben een nieuwe functie van het cortisol hormoon ontdekt. Hoge cortisolwaarden veranderen de werking van je lichaam van binnenuit, door zoveel mogelijk energie op te slaan rondom je buikstreek. Daarnaast verhoogt cortisol ook nog eens je eetlust, waardoor je waarschijnlijk meer gaat eten; den aan het troost eten of snoepen. Wetenschappers van de Harvard Universiteit toonden aan dat een dikke buik je lichaamseigen hormonen verder uit balans kunnen brengen.

Gevolgen van een verstoorde hormoonbalans kunnen zijn:

  • Dat je door blijft eten terwijl je eigenlijk al vol zit

  • Dat je lichaam vet vasthoudt  op bepaalde plaatsen

  • Dat vetcellen zich niet makkelijk laten verbranden

En denk eraan: Zorg ervoor dat je minder stress en stresssituaties hebt.
Inmiddels is onomstotelijk bewezen dat stress in direct verband kan worden gebracht met gewichtstoename. Wanneer het lichaam stress ervaart, dan wordt een aantal stresshormonen afgescheiden, te weten adrenaline, noradrenaline en cortisol. De stresshormonen zorgen ervoor dat de reguliere lichaamsprocessen waar andere hormonen verantwoordelijkheid voor dragen, tijdelijk op een lager pitje worden gezet.

Eén van die hormonen is insuline dat een rol speelt in het stofwisselingsproces. Insuline zet de in het bloed vrijgekomen suikers uit koolhydraten om in glucose en transporteert deze naar de cellen waar het wordt opgeslagen. Wanneer we stress ervaren denkt het lichaam dat het zich moet opmaken om te vechten en te vluchten, en dan zorgt het hormoon cortisol ervoor dat insuline niet wordt opgeslagen maar dat de opgeslagen energie vrijgemaakt wordt en in de bloedcirculatie wordt gebracht. Wij gaan echter niet vechten of vluchten maar we zitten achter ons bureau. Met als gevolg dat de vrijgekomen energie niet verbruikt wordt maar opgeslagen als vet. Dus is stress reduceren een belangrijk onderdeel in het verliezen van buikvet.

Please reload

Uitgelichte berichten

Hoe en waarom innerlijke rust creëren en vinden?

June 30, 2016

1/1
Please reload

Recente berichten